Memori Si Jerung ke Korea Selatan Musim Luruh 2013 Part 3 - South Korean DMZ

Memori Si Jerung ke Korea Selatan Musim Luruh 2013 Part 3 - South Korean DMZ


Perjalanan kami diteruskan lagi dengan membuat lawatan ke South Korean DMZ. Lawatan nya sama yang saya dan isteri buat lawatan dulu. Kali ini, masa banyak dihabiskan di lokasi DMZ tersebut sebab Tour Guide kami memang baik hahahaha. Lawatan kali ini memang puas sebab aku betul-betul dapat habiskan masa terutama di Dora Observation dan 3rd Tunnel pun sampai habis aku teroka. Nasib baik naik tren turun bawah. 






Sebelum masuk DMZ. Kami kena check point di Unification Brigde. Korean MP macam biasa laa check passport kami ni hah hahahahah



Lokasi pertama semestinya Korail Dorasan Station. Stesen Tren terakhir Korea Selatan sebelum ke Korea Utara. Dulu stesen ini sibuk dengan pelancong-pelancong korea selatan yang melancong ke korea utara sehingga ia mati fungsi nya disebabkan trajedi pelancong korea yang ditembak oleh KPA masa melancong disana. Kali ini aku dapat gak bergambar dengan MP ROK hehehehehe.



Pandangan Korea Utara DMZ. Kali ni memang jelas laaa pemandangan di Propanganda Village diorang.


Lokasi no.2 apa lagi kalau bukan Dora Observation Post. Kali ini memang puas sebab dapat tengok pemandangan jelas Korea Utara terutama Propaganda Village Korea Utara. Nampak juga petani2 korea utara sedang bercucuk tanam sawah kat sekitar DMZ Korea Utara yang mana rata-rata dari diorng tu anggota tentera KPA sendiri hehehehhee.












Lokasi DMZ yang terakhir kami meneroka laa third tunnel laa apa lagi..kali ini kami turun pakai tren so jimat laa masa nak turun dan naik kan..yang penting boleh berjalan2 lama sekitar 3rd Tunnel.3rd Tunnel adalah terowong yang dibina oleh KPA sejauh 68km untuk sampai ke Seoul dalam misi menawan Seoul dalam tempoh 4 jam. Terowong ini dibina bawak MDL (garisan pemisah militari antara 2 negara ini) dan membolehkan anggota KPA berlari dengan bawak aset dan persenjataan  terus ke Seoul. Tunnel ini telah dijumpai oleh ROK berdasarkan maklumat dari KPA Defector pada tahun 1970 an. 

Selepas habis je lawatan kami di third tunnel, Kami makan tengahari. Jadi Vegeterian laa aku hahahahaha..geram tgk orang lain makan daging hahahahaha..Kami makan ini sebagai selingan untuk lokasi seterusnya pada sebelah petang. Lokasi Impian aku. Lokasi yang aku idamkan untuk pergi sempena di Korea DMZ ini.



Tengoklaaah muka aku yang x puas hati makan sayur je hahahahaa..sabar je laaa..aku ni kaki makan daging..biasa laa Karnivor pasrah je laa hahahahah


Kapten dengan haidzzam sungguh2 lantak kimchi ni..suka benor diorang dengan kimchi ni hahahah..aku x makan laaa kalau nak sakit perut boleh hahahahaha



Heavy Truck ROK Army. Truck ini khas untuk bawak aset-aset berat ROK Army macam MBT, AFV dan lain2 aset berunut yang lain. Pemandangan macam ni biasa laa di DMZ ini. Kitorang jumpa macam-macam jenis aset pertahanan dekat ini. TOW Missile attach with Jeep pun ada. Light Tank Sheridian pun ada woooo siap dengan TOW Missile lagi. X sempat nak snap gambar masa bergerak lokasi ke lokasi DMZ masa tu. Tunggu laa laporan yang seterusnya. 

Sekain 2 ela semua :D

Comments