Memori Melancong ke Korea Selatan Musim Bunga 2013 Part 5 (Gyeongbokgung - Gwanghwamun Square - Cheonggyechon Stream)

Memori Melancong ke Korea Selatan Musim Bunga 2013 Part 4 (Gyeongbokgung - Gwanghwamun Square - Cheonggyechon Stream)

Perlancongan aku di Seoul diteruskan lagi ke Dataran Gwanghamun untuk melihat arca dan patung2 Raja Korea yang terkenal dalam sejarah Korea selama beratus2 tahun yang dahulu. Perjalanan kami sekejap je. sampai di sana aku sempat laaa tengok Pintu Masuk Gyeongbokyung. sayang aku dan isteri tak dapat masuk dalam Istana tu. Kitorang lebih banyak berjalan dan tangkap gambar masa dekat kawasan ini. Yang penting aku dapat rendam kaki kat cheonggyechon stream yang selama ini aku tengok dalam blog orang lain je. Puas2 hati ini bai hahahahaha.



Ini patung singa ye..kat teksi2 korea penuh dengan lambang patung ini 




Ini Pintu Masuk ke Gyeongbokgung Palace..Tengok dari luar sudahhh 



Pemandangan Dataran Gwanghamun. Nak pi sana kena lalu 3 trafik lights ye kawan2






Isteri saya bergambar dengan Gyeongbokgung Palace :D. Sempat gak snap gambar askar korea naik jeep hehehe



Sampai sudah di Gwanghamun Square. Panjang Dataran ini, lokasi pergambaraan Running Man dulu.



Kedutaan Besar Amerika Syarikat yang dikawal ketat oleh Polis Korea. Besar gak Kedutaan ini.









Sempat gak tengok perbarisan pengawal istana zaman korea dulu masa singgah kat tugu patung Raja Korea yang terkenal ini "King Sejong The Great"




So aku pun bergambar berlatarbelakang Tugu Raja Sejong Korean ini






Isteri aku sempat tu pakai baju Raja Korea. Diorang ada buat kempen bergaya dengan baju Raja diorang ini.






Bini aku di area air pancut atas lantai dataran Gwanghamun ini.








Kali ini kami berposing plak dekat tugu satu lagi di area Gwanghwamun Square. Ini Tugu Laksamana Yi Sunshin. Laksama yang membawa kemenangan terbesar semasa perang dengan jepun pada (1592-1598)







Kami terus berjalan -jalan yang masa ini bini saya dah x larat jalan kata nya. hahahaha





Sampai sudah Cheonggyechon Stream.Kawasan lepak utama orang korea



Anak - anak korean sedang tengok aku snap gambar diorang..heheheh comel siooot 



Serius cantik diorang pelihara sungai ini kan. bagus2..




Bini aku baling duit syiling korea..banyak duit syiling dalam sungai ini. ramai orang dok baling ni hahahah buat wish laa konon nya hahahaha



Kami berehat sejenak di bawah brigde ini. rendam kaki dalam air ini..sejuk woooo hahaha best2




















Sepanjang kami jalan keluar dari sungai ini. banyak laa landskap yang cantik dan sedap mata memandang tengok dekorasi korea yang cantik ini. Teringin plak nak tengok keadaan sungai masa musim luruh laaa hahahaha...kalau laa dapat datang lagi kan hehehehe. 

Perjalanan kami seterusnya ke Korean 3D Trick Eye Museum dan Hello Kitty Cafe masa topik lain ye kawan.

Comments

  1. Kalaulah sungai kelang kita dibuat macam tu... kan best.... rendam kaki lepas solat kat Masjid Jamek.

    ReplyDelete
  2. hahahaha mmg boleh kalau kita nak buat tapi sikap masyarakat KL sendiri perlu diubah terlebih dahulu...hahahahaha

    ReplyDelete
  3. Dibawah projek NKEA; Greater KL & Klang valley, kerajaan dengan sedaya upaya sedang cuba untuk menjernihkan Sg Klang & Sg. Gombak. Insyaallah kita mampu mencontohi Cheonggyechon Stream yang dahulunya keruh tetapi sekarang telah menjadi salah satu tarikan kepada penduduk tempatan mahupun pelancong asing. Malaysiaku Berdaulat, Tanah Tumpah Darahku. (^_^)

    ReplyDelete

Post a Comment