KD Terengganu Berjaya Mematahkan Cubaan Lanun ke atas kapal tangki minyak MT AI MARU milik Singapura





SIARAN MEDIA
NYARIS DIRAMPAS LANUN - KD TERENGGANU SELAMATKAN
KAPAL MT AI MARU

1.       KUANTAN, 15 Jun 14 – KD TERENGGANU sebuah kapal Petrol Vessel (PV) TLDM yang berpangkalan di Tanjung Gelang, Kuantan telah berjaya menyelamatkan kapal tangki minyak MT AI MARU milik Singapura daripada dirampas lanun kira-kira jam 1.40 pagi tadi. 

2.         Dalam kejadian yang berlaku kira-kira jam 8.30 pagi semalam, MT AI MARU  yang membawa 1, 000, 000 tan metrik Marine Gas Oil telah ditawan lanun kira-kira 30 batu nautika Selatan Pulau Aur, Johor.  Sebaik menerima laporan, KD TERENGGANU telah diarahkan untuk memintas kapal dan menghampiri MT AI MARU dan kapal berjaya dikesan bersauh di posisi 155 Pulau Aur, kira-kira 34 batu nautika Selatan Pulau Aur.  Perhubungan komunikasi dengan MT AI MARU cuba diwujudkan namun gagal.  Walau bagaimanapun lanun yang menyedari kehadiran KD TERENGGANU telah melarikan diri menggunakan bot laju ke perairan antarabangsa.

3.         Semua kru kapal dipercayai berada dalam keadaan selamat.  Kapal kemudiannya diserahkan kepada Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) Wilayah Selatan untuk siasatan lanjut.



Credit : UKK Mindef

Comments