Memori Melancong ke Korea Selatan Musim Bunga 2013 Part 8 (Pulau Nami)

Memori Melancong ke Korea Selatan Musim Bunga 2013 Part 8 (Pulau Nami)


Hari ketiga kami di Korea diteruskan lagi pada waktu pagi yang sejuk di Itaewon ke Pulau Nami laa beb. Lokasi tarikan pelancong paling utama laa. Aku dengan isteri naik komuter dan subway korea. Memang puas hati dan kagum laa tengok sistem pengangkutan korea yang lebih sistematik dan tersusun. Orang Korea kerap berlari sana sini kejar train. Tour guide aku cakap diorang memang macam ini setiap kali waktu berkerja. Subway diorang banyak sangat line, pening aku tengok wooo. transit station dah berapa kali aku tukar x tau laaa beb. Mau pening aku tapi bertuah laaa hidup aku ada tour guide yang guide kitorng naik train. Perjalanan kami ke Pulau Nami amik masa dekat 2 jam dari Seoul.




Pagi yang indah Hari ketiga di Korea, Berjalan menuruni lereng bukit di Itaewon ke subway station di bawah tanah



Kagum dengan infrastruktur subway korea ini. Insyaallah Malaysia kita pun dah hampir macam Korea ini. Insyaallah Bumi Rahmat tu Malaysia ku..Masa ini aku gembira lagi BN menang PRU 13 hehehe. X sia2 undi BN hehehehhehe.



X ada beza nya dengan putra LRT kan...hehehe..kita tunggu MRT plak siap nanti di Kuala Lumpur nanti.




Suasana dalam subtrain korea.. ni bini aku yang snap gambar..aku tgh layan2 keindahan kaum hawa korea ini kikikikikiki


Ko tengok...sibuk nak mampus stesen2 kat sini. setiap masa sibuk diorang ini sambil berlari2 anak kejar train hehehehehe.


Stesen Train Korail yang terakhir yang kami sampai pastu naik teksi ke port Nami.


Lokasi kami berhenti sekejap sebelum naik feri Naminara ke Pulau Nami



Aku macam biasa laa membeli belah snack dan air la..Nampak tu Vitamin water menjadi pilihan utama aku setiap kali singgah Mart ini hahaha.



Makan2 dulu beb sebelum naik feri :D


Isteri saya di pintu masuk Nami Island ye haaaaaaaaaa




Naik feri laaa kami untuk ke Pulau Nami. Sekejap je pun pergi pulau tu. 10 minit je pun. 


Yehaaa dah sampai dah di Pulau Nami nie :D



Cantik kan landskap Nami Island ini...malangnya Kamera aku x power hehehehe



Ini laaa Map Pulau Nami. keluasan 5km persegi je beb. Pulau Nami ini adalah pulau yang diberikan nama Nami Island bagi memperingati General Korea yang disegani iaitu General Nami. Nami Island dulu x popular pun beb. siap pemilik pulau ini nak jual dah pulau ini sehingga laa Winter Sonata gunakan site pulau ini sebagai set pengambaraan drama tu. tup2 terus popular tempat ini sehingga laa ke hari ini.


Aku naik basikal ye..aku Naik basikal ye..dah dekat 12 tahun aku x bawak basikal kawan2 hahahaa..skill masih ada hehehhee




Gambar ini couple korea yang snap ini. Bini aku yang suruh diorang snap kan.. hahahaha



Berbasikal laa lagi aku di Pulau Nami ini wahahahahaahhaa..x penat pun lagi pun sejuk ini bai



Selamat Datang ke Pulau Nami 




Isteri ku pun berbasikal jugak..suka noo dia berbasikal bini aku ini..sampai sesat aku dibuatnya ikut dia jalan2 sekitar pulau ini.




Suasana nyaman dan tenang di Nami Island ini. aku rasa bersyukur sebab sampai sudah ke Pulau ini :D


Aku jumpa gakkk Banana Milk ini kat Nami Island hahahaha..berjaya jugak minum susu ini. Sakan aku minum air ini sepanjang aku kat korea ini.



Ini laaa landskap yang paling popular kat Nami Island ini. ini kawasan set pengambaraan Winter Sonata dulu ini.





Inilah sebahagian monumen yang mengambarkan Drama Winter Sonata kat Nami Island ini :D


AKu dan Isteri di sebalik Patung Hero dan Heroin Winter Sonata. :D



Memori Kami Berdua di Pulau Nami ini :D


Suasana Flora yang cantik dan nyaman rasanya sebelum kami bertolak pulang ke Seoul.


Selesai sudah coretan aku dan isteri ketika berada di Pulau Nami pada Hari ketiga kami di Korea ini. Kami terus balik ke Itaewon dan tidak ke mana2 dah kecuali kami  keluar pada waktu malam masa tu ke kawasan makanan halal kat Itaewon tu makan kebab turki. Besar siooot hahahah puas2. Pastu jalan2 sekejap di sekitar Itaewon. Singgah sekejap di Mini mArt cari Vitamin Water dan Banana Milk heheheh



Ini laa dia Banana Milk dengan Kebab yang kami beli malam tu selepas turun berjalan2 di Itaewon. Sedap laa makan masa tu..

Comments

  1. Salam. Adakah saudara Syark tau semasa Merdeka 1957 dulu Malaya merupakan antara negara yang terkaya di Asia melebihi Jepun dan Korea??

    Sehingga tahun 1970 gross national income Korea adalah lebih rendah dari Malaysia??

    Don't get me wrong, Malaysia has been among the best performing economies in the world since World War II, one of only 13 to record an average growth rate of 7% over at least a 25-year period.

    But by 2009, South Korea’s gross national income was three times larger than Malaysia’s ($21,530 versus $6,760). Whereas South Korea is not blessed with the abundant of natural resources as Malaysia have . (That goes to Singapore and Japan too).

    But we stuck somewhere!!! In 5-10 years time Indonesia, Thailand an Vietnam will surpass us in GDP! That left us in the same league as Myanmar and Cambodia.

    In 10-15 years time, we may start exporting our children as maid to Indonesia because they pay better salary (instead of they sending their children as maid here).

    We stuck as a middle income country that are blessed with the abundance of natural resources....Therefore we have been cited as as an example and become a study by World Bank (where it goes wrong??); SEE PAGE 29 of the report.

    http://www-wds.worldbank.org/external/default/WDSContentServer/WDSP/IB/2013/04/26/000158349_20130426103627/Rendered/PDF/wps6427.pdf

    See the growth rate of Indonesia here:-

    http://www.internationalbusinessreport.com/files/ibr2012%20-%20q2%20asean%20focus.pdf

    See the growth rate of Indonesia , vietnam dan phillipines here;
    http://www.ibtimes.com/asian-economies-outperform-2013-asean-countries-gdp-growth-spotlight-1128881

    So berfikir where do we go wrong???

    ReplyDelete
    Replies
    1. So what u think we go wrong?..saya ini x berapa laa pandai hal ehwal ekonomi coz my field due to engineering. If you say about indonesia can growth up rather than us is maybe true but the lifestyle between them and us is far behind. Among of our people can eat everyday and kekadang sampai kembung perut makan. kerja tetap banyak cuma sikap our society sendiri yang tidak mahu masuk beberapa bidang yang mana terpaksa foreign masuk. We still have back up our lowest class income but in Korean, that such things jarang lihat. nak tengok hospital kerajaan lagi susah nak jumpa apa tah lagi klinik kerajaan.

      I'm not expert ini economy part so my view is just from my perception only. :D

      Delete
  2. Indonesia teruk because zaman soeharto dulu semua harta negara di kaut oleh kroni dan anak beranak beliau. Selepas soeharto digulingkan baru tak banyak harta yang tinggal. Itu sebab di Indonesia yang kaya terlampau kaya yang miskin terlampau miskin. Sekarang Indonesia mula bergerak maju dalam usaha merapatkan jurang kaya-miskin mereka. Pergi lah ke Jakarta sendiri dan lihat pembangunan yang dilaksanakan. Negara mereka amat luas dan dalam tempoh 10-15 tahun akan banyak tanah mereka di Sumatra, Kalimantan, Sulawesi dan Irian Jaya yang akan mereka teroka untuk kemajuan negara.

    Masalah tenaga kerja tidak timbul, bukan macam kita.....

    Masalah kita, mohon maaf nak cakap.... mismanagement of our natural resources. Kita ni kaya dengan sumber alam, balak, minyak, gas, perikanan, pelancongan, eco-tourism, bijih timah. Tapi tak tau lepas ke mana. Kalau di lihat laporan audit negara banyak sumber alam kita diseleweng seperti pasir dan balak.

    Saya percaya dengan well managed natural rescources we should get more than what we have now. Mungkin kita dah ada maglev train dari JB ke Jitra. Dan dari KL terus ke Kota Bharu. Lebuh Raya Pantai Timur pun dah disambung terus ke KB.

    Dan mungkin juga ada terowong kenderaan bawah tanah yang menghubungkan Kedah ke pulau Langkawi seperti Britain ke Perancis.

    Just to give my view...

    Sekiranya ada masa, sila tuan google apa jadi dengan industri Timah kita. Bagaimana ia musnah.

    ReplyDelete

Post a Comment