Memori Melancong ke Korea Selatan Musim Bunga 2013 Part 2 (Korean War Memorial Museum)

Sudah masuk bulan Jun 2013 sudah, Selamat Hari Gawai kepada semua sahabat-sahabat ku dari kaum iban,bidayuh dan ulu serta semua yang menyambut perayaan berkenaan. Gayu Guru Gerai Nyamai yaaaa. Topik kali ni aku akan sambung hari kedua kami di Seoul. Hari kedua ini hari yang paling panjang dan paling banyak aku dan isteri berjalan sekitar Seoul dengan harapan nak cover semua tarikan utama di Seoul dalam satu hari. Misi kami berjaya dan isteri aku penat berjalan kesian dia tapi dah nama datang negara orang kena jalan sungguh heheh,, Hari kedua ini terlalu banyak tempat kami kunjungi dan aku akan pecahkan part 2 kepada tempat yang aku lawati hehehehe...kasi banyak gambar laa hahahahaha.


Masa mula sampai kat pintu depan.. seronok wooo masa ni hahahaha.. mau x syok hahaha


Aku dengan USAF B52 Bomber Plane. Antara Pesawat Pengebom paling lama berkhidmat dengan USAF sehingga ke hari ini ia masih digunakan. 


Aku dan Isteri di deretan tank yang digunakan oleh Tentera Korea Selatan sepanjang Perang Korea dan konflik masa kini dengan Korea Utara


Isteri aku berada di sebelah SPH M110 South Korean Army dengan SU 90 Tank Destroyer


Aku dengan MBT Pertama South Korean Army K1A1 MBT. MBT ini dulu pernah ditawarkan kepada tentera darat sebagai langkah permulaan negara kita nak ada MBT macam PT91M Pendekar sekarang. Malangnya x ada jodoh untuk K1A1 ini. K1A1 kira nya modifikasi dari M1A1 abrams dari USA.


Lagenda M4 Sherman dari WW2 sampai Perang Korea guna dalam menghapuskan T34 Soviet Union yang digunakan oleh Korea Utara dulu. Masa awal Perang Korea, korea selatan hampir ditawan sepenuhnya oleh korea utara nasib baik laaa bantuan US Marines sampai di incheon dan perang mula berubah2 selama 3 tahun hala tuju perang tu.


Bini aku pun bergambar sama dengan M4 Sherman jugak hehehehe



Aku dengan AH 1J Cobra Attack Helicopter. Memang terliur pegang helicopter ini baiiii hahahaha.


North Korean MIG 27



Aku teruja weeeh bila dapat jumpa pesawat yang aku admire selama ini F4 Phantom punya. ini orang cakap impian jadi kenyataan. satu keseronokan yang tiada penhujungnya. Puas hati rasa nya.


F86 Sabre yang mula digunakan dalam Perang Jet di Korean War..woooowowowowo 








Mercu tanda dan pemandangan yang amat aku rasa indah dekat War Memorial ini. Satu kisah sejarah peperangan yang memisahkan 2 negara. 

Perjalana seterusnya kami ke Namsan Tower nantikan sambungan nya hehehhe

Comments